Lekker Fit! beter op de kaart zetten

Lekker Fit

De vraag

Al meer dan twaalf jaar draait binnen de gemeente Rotterdam het programma Lekker Fit!. Met dit programma wil de gemeente bijdragen aan het gezond laten opgroeien van de jeugd in Rotterdam. Waar Lekker Fit! zich nu richt op een aanpak via basisscholen, wil het programma groeien naar een breder gedragen aanpak met wijkpartners en eigenaarschap in de wijk. Hiervoor is een andere werkwijze en een andere manier van communiceren belangrijk. De gemeente vroeg Awareness en zootz dit op te pakken.

In het kort

  • Opdrachtgever
    Gemeente Rotterdam
  • Domein
    Communicatie, Onderzoek
  • Looptijd
    2019-heden

Onze aanpak

De best passende aanpak zet je op met de mensen die het betreft. Om draagvlak te creëren kozen we een aanpak die uitgaat van de intrinsieke drijfveren van in- en externe betrokkenen. Daardoor wordt voor hen meteen duidelijk dat het gaat om een nieuwe werkwijze voor Lekker Fit!. Hierin staat persoonlijk contact centraal: we faciliteren gesprekken en sessies waarin samen wordt gezocht naar de beste werkwijze.

Op basis van deze eerste fase zetten we een communicatiestrategie op, die vervolgens in een communicatieplan is uitgewerkt, vol middelen en activiteiten om de strategie uit te rollen. Tot slot hebben we het team van Lekker Fit! geholpen met het uitwerken van de kernboodschappen. Ook hebben we sessies aangeboden om hen de handvatten te geven dit goed in de markt te zetten. In de tweede fase richten we ons op de verdere implementatie van de nieuwe werkwijze.

Het resultaat

Samen met het Lekker Fit!-team en partners in de wijken hebben we een gedragen communicatiestrategie en -plan opgezet. Dit plan richt zich concreet op drie sporen: intern (de positie in de organisatie), extern (het eigenaarschap bij partijen in de wijk) en politiek (voor politiek draagvlak). Door die sporen te volgen, kunnen kan het team zelf aan de slag om te komen tot Lekker Fit! in de wijk.